؟

ریاد ساتوف یه نویسنده سوری فرانسوی کتاب‌های مصوره و دو تا فیلم هم ساخته که فیلم‌های بدی نیستند. آخرین چیزی که من ازش خوندم یه کتاب هستش به اسم « عرب دو فتوق » که یه اتوبیوگرافی هستش و واقعن هم عالیه. داستان کتاب برای ابتدای دهه 80 هستش بیشتر داستان در یه روستایی نزدیک حمس اتفاق میفته. البته هر از گاهی هم برای تعطیلات خانواده ریاد میرن فرانسه. در جای جای کتاب که توی سوریه می‌گذره، همه چیز حاکی از یه فقر عمیق فرهنگی و مادی (بعد فرهنگی خیلی شدیدتره) هستش. خب تاریخ سوریه با یه جایی مثل ایران متفاوته اما در واقع موضوعاتی که در کتاب اتفاق میفته کاملن چیز ملموس و آشناییه. برای خپل اینطور نیست. اون از فهمیدن خیلی چیزا که توی کتاب می‌گذره، شوکه شده بود. دیشب چن تا از دوستای من اینجا بودن و یه مقداری در مورد کتاب بحث هم کردیم. یکی از دوستام از خپل سوال کرد که آیا این چیزایی که توی کتاب حرفش زده میشه باعث بازتولید یه سری کلیشه‌ها سر عرب‌ها نیست.

توی جلد دوم کتاب این مسئله برای منم جای سوال بود و فکر کردم شاید دیگه بیخودی به هر چیزی حساس میشم. اما دیشب دیدم که دوستم هم به این جنبه ماجرا فکر کرده بود. آدم نمی‌دونه چیکار کنه و تکلیفش چیه. آیا باید واقعیت‌ها رو گفت که من فکر می‌کنم باید گفت ولی خوب همیشه امکان سواستفاده از بازگو کردن این واقعیات هست.

حرفم با یه مثال از کتاب ادامه میدم. یه جایی از کتاب یه دختری به خاطر اینکه در یه رابطه خارج از ازواج حامله شده بود، توسط خونواده‌ش کشته میشه. من یادمه یه زمانی که خیلی بچه بودم یه یارویی که با ما هم ولایتی بود، دخترش رو می‌کشه. به این دلیل که یکی از آشنایان پدر دختره، دختر رو با دو تا پسر میبینه و به پدره خبر میده و پدر هم با  همکاری همسرش دختر رو میکشه. یه روز مادر دختره بقیه بچه‌ها رو میبره بیرون و فقط پدر و دختر توی خونه میمونن و بعد پدر دختر رو مجبور میکنه که سم بخوره و همین. این ماجرا و یه سری اتفاق‌های دیگه در این ژانر، کابوس تمام بچگی‌های من و مطمئنن خیلی از دخترهای دیگه هم بوده.

یه بار بحث ختنه دختران توی کوردستان بود که یکی برگشت گفت اینا مسائل داخلیه و نباید این رو رسانه‌ای کرد و خود کوردها باید حلش کنن. خب چی باید گفت؟ این مسئله رو کوردها نسبت جامعه ایران دارن و در مقیاس وسیع‌تر جامعه ایران نسبت به برملا کردن مشکلات در فضای بین‌المللی داره.

الان وضعیت مسلمونا توی جامعه فرانسه یه وضعیت فرودسته و انتقاد از کسانی که در وضعیت اینطوری هستن پیچیده میشه. وقتی که کسی به جرم اینکه اسمش فواد یا مجیدهستش کلن دیگه آینده‌ای نداره چطور میشه وضعیت اعتقادیش رو نقد کنی.

البته در هر صورت با تقسیم دنیا به کشورهای جنوب و شمال، ریاد ساتوف شاید نمی‌تونه  واقعن نقش پررنگی در بازتولید این کلیشه داشته باشه. کلن نمی‌دونم.

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s